Köp- & Leveransvillkor
Allmän information
Varje order är välkommen, dock måste du vara minst 18 år eller mer för att handla hos oss. Vi reserverar oss för eventuella fel på denna webbsida samt för slutförsäljning av produkter. Vi kan inte garantera att bilderna återger produkternas exakta utseende och färg, då olika bildskärmar kan ge en viss färgskillnad och olika upplösning. Tveka inte att höra av dig om du har frågor gällande färger och former.
Priser
Alla priser visas i Svenska Kronor (SEK) och inkluderar 25% lagstadgad moms. Vi förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.
Betalningssätt
Vi använder oss av Payson Checkout som fungerar i alla digitala enheter som surfplatta, dator och mobil. Du är säker när du använder Paysons betaltjänster, och du kan välja mellan flera olika betalningsalternativ.
Kortbetalningar med VISA och MasterCard där man använder tillägget 3D-Secure (Verified by VISA/SecureCode)
Internetbank, Faktura och möjlighet till Delbetalning. Om du väljer att koppla ditt kredit/betalkort till ditt Paysonkonto eller fyller på med pengar i förväg så kan du enkelt betala med mobilen, du godkänner betalningen med ditt lösenord till Payson. Har du valt att koppla ditt kredit eller betalkort till Paysonkontot, så behöver du inte ange dina kortuppgifter på nytt.
Payson är certifierade av säkerhetsbolagen Trustwave och Symantec.
Ångerrätt
Enligt gällande konsumentskyddslagstiftning har du som privatkonsument rätt till 14 dagars ångerrätt. Du har rätt att öppna paketet och varans förpackning, men vid eventuell retur sänds varan tillbaka oanvänd i samma paket. Vid nyttjande av ångerrätt står köparen för returfrakten. Vi betalar snarast eller senast inom 7 dagar tillbaka vad du har betalat för varan, från det att vi tog emot den returnerade varan. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter att varan levererats till dig (dvs att du hämtat ut varan från ditt utlämningsställe, alternativt fått varan i brevlådan). Kontakta oss inom 14 dagar så hjälper vi dig.
Leverans
Produkterna som visas i webbshopen finns i lager om det inte framgår att varan är en beställningsvara (dock med reservation för saldofel eller slutförsäljning). Dina varor levereras normalt inom 1-5 dagar. Vid köp av beställningsvaror med längre leveranstid meddelas du via e-post.
Vi använder oss av postens tjänster när det gäller brev och mindre postpaket. Är paketet skrymmande så får du en avi från posten om att ditt paket finns att hämta hos närmsta postombud. Övriga leveranser skickas med DHL och finns sedan att hämtas hos din närmaste DHL service point. Det förekommer också att vi använder oss av andra leveranssätt, men detta meddelas i så fall före leverans.
När försändelsen anländer till ditt närmsta utlämningsställe får du ett SMS till det mobilnummer du har angivit eller om det inte finns till din E-post med information om var du kan hämta ut ditt paket. Paket ska hämtas ut inom 14 dagar för att förhindra att det går i retur. Var noga med att du uppger korrekt mobilnummer och mailadress. Aviseringen innehåller bland annat paketets löpnummer som måste medtagas till utlämningsstället när paketet ska hämtas ut.
FRAKT
Maxfrakten för en beställning inom Sverige är 59 kr. Fraktfritt gäller när du handlar för 1000 kr eller mer inom Sverige.
Transportansvar
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig är det vi som är ansvariga. Vid en eventuell retur till oss är det du som kund som är ansvarig för godset.
Transportskador
Om varan skadas eller kommer bort under transporten bör detta anmälas omgående på info@kuddaroknoppar. För att vi ska hinna reklamera skadan gentemot transportören behöver vi anmäla transportskadan senast 3 dagar efter leverans. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador. Om skadan är synlig, anmäl direkt till chauffören och be att denna gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. I annat fall när du hämtar din försändelse, ta foto på det skadade emballaget och spara detta så att vi kan hantera ärendet korrekt. Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, eller felaktig/skadad åtar vi oss kostnadsfritt av avhjälpa felet.
Ej utlöst paket
Outlösta försändelser som går i retur debiteras du som kund en kostnad på 300 SEK. Det täcker kostnader som packning, emballage, expediering, och returfrakt. Ångrar du ditt köp måste du först hämta ut det för att sedan returnera det. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen.
Ångerrätt
När du handlar på Kuddar & Knoppar har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Detta förutsatt att varan är oanvänd och ej skadad. Varan måste returneras i komplett oanvänt skick, viket innebär att samtliga eventuella tillbehör ska finnas med i returpaketet. Det är tillåtet att öppna förpackningen och kontrollera varan på sådant vis som ej skadar produkten eller dess förpackning. Varan returneras i dess originalförpackning med avsedda skydd och inneremballage. Observera att det räcker med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt inom 14 dagar, du behöver alltså inte ha skickat tillbaka varan till oss under denna tid för att ångerrätten skall vara giltig. Varan returneras snarast och senast 10 dagar efter att du meddelat att du ångrar ditt köp.
Ångerrätten gäller:
• När du handlar som privatperson
• INTE beställningsvaror
• INTE matvaror
Undantag från ångerrätten
Vid köp av produkt som tillverkas speciellt för dig och enligt dina önskemål. Exempel på detta är om du köper en fåtölj med ett specifikt tyg som sedan tillverkas för dig.
Returer
Kontakta oss alltid innan en retur. Om du önskar att returnera en vara står du alltid själv för returfrakten.
Skicka returen till:
Kuddar & Knoppar
Åbyvägen 134
29195 Färlöv
Vi löser inte ut returer som skickats ofrankerade, ej fullfrankerade eller mot postförskott. Det är du som kund som ansvarar för att returen skickas på ett korrekt sätt. Är du osäker på vilket porto du ska frankera med, hör med ditt lokala postkontor eller utlämningsställe.
Tänk på att packa med omsorg så att paketet klarar hanteringen i postens terminaler och transportband. Var noga och tänk på att det är du som står för risken om produkten skadas eller försvinner när den fraktas tillbaka till oss. När vi mottagit och kontrollerat returen så betalar vi tillbaks pengarna för varan, dock inte frakten. Observera att vid en retur står kunden alltid för returfrakten även om köpet var fraktfritt. Återbetalning sker inom 5 dagar efter det att vi har mottagit och godkänt din retur.
Önskar du byta en vara, t ex till en annan storlek eller färg, står du som kund dels för returfrakten samt dels för frakten av den nya varan.
Om du valt betalsätt faktura så är det viktigt att returen kommer tillhanda Kuddar & Knoppar innan fakturans förfallodatum. Först när vi har mottagit varan kan vi kreditera dess värde på fakturan.
Reklamation
Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Vid retur av en reklamerad vara står vi för frakten och eventuell ersättningsleverans. Varan skall returneras väl emballerad och i dess originalförpackning. Om varan skadas eller kommer bort när du returnerar är du betalningsansvarig. Vid reklamation krävs att du som kund kan uppvisa/bifoga kvitto eller följesedel. Skulle vi upptäcka att det inte är en godkänd reklamation blir du som kund betalningsskyldig för den fraktkostnad som uppkommit.